risico voor klant van GSMTrack

• GSM Gebruiker

Zo kan het ook, van de website van prijsexplosie.nl :

"7. NIET GOED, GELD TERUG

7.2 Indien je Prijsexplosie.nl vraagt om vervanging van het product, moet je het product aan Prijsexplosie.nl terugsturen. Prijsexplosie.nl zal het product dan binnen 20 werkdagen nadat hij het product van je terug heeft ontvangen, (doen) herstellen of vervangen en aan je terugsturen. De kosten van jouw retourzending, en het aan jou terugsturen van het product komen voor rekening van Prijsexplosie.nl, tenzij aannemelijk is dat het gebrek aan het product aan jou te wijten is of anderszins voor jouw rekening en risico is. "

Volgens de nieuwe consumentenwet mag een klant een goed produkt binnen 7 dagen terugsturen aan de on-line leverancier. De klant krijgt dan zijn geld terug, zo is in de wet geregeld. Ik kan me indenken dat de bezorgkosten voor het ontvangen en ook voor het terugzenden van een goed produkt voor rekening van de klant is. In bovenstaande voorwaarden van prijsexplosie.nl gaat het om een ondeugdelijk (defect) produkt. De kosten daarvan neemt Prijsexplosie voor hun rekening. Dat is heel mooi van hen!

Maar dat is (nog?) niet het geval bij gsmtrack.nl; zij verkopen losse gsm toestellen, mobieltjes met abonnement en andere zaken. Bij dat bedrijf draait de klant voor de retourzendkosten op. In een telefoongesprek met de bedrijfsleider van GSMTrack, vroeg ik hem of de klant dan moest betalen voor het retourzenden van hun ondeugdelijke telefoons. “Ja, natuurlijk,” antwoordde hij volmondig. “U kunt toch ook geen brandstofkosten terugvragen als u in een gewone winkel iets hebt gekocht, en u brengt het terug? Dat is het gemak en risico van het kopen in een internetwinkel zoals GSMTrack.”

Zij waren niet in staat, zo vertelde hij, om alle telefoons en andere goederen die ze verkopen en geld voor ontvangen, te controleren op hun goede werking. “Dat is het risico van de klant,” zo vertelde hij. Dus als je online iets koopt, het terugstuurt omdat het niet aan je verwachtingen voldoet (kapot display), en je krijgt een ander exemplaar, dan loop je weer het risico dat het een gebrekkig toestel is. Als je die weer terugstuurt, draai je weer op voor de verzendkosten. Hoe lang gaat dat goed, vraag ik me dan af.

Hun voorbeeld van kopen in een gewone winkel loopt naar mijn inzicht mank, want als gewone klant heb je de keuze om het zelf terug te brengen of, bijvoorbeeld om het per koerier of per TPG Post te versturen. Als je in de buurt woont, waarom zou je het dan niet zelf even brengen? Die keuze heb je echter niet bij GSMTrack. Bij klachten of defecten, ben je verplicht om het per post te retourneren: ze hebben geen afhaal adres, je kunt het dus ook niet zelf retour brengen, en ongefrankeerde pakketten worden zelfs geweigerd.

Mijn advies is dat je je, voor betaling van produkten van bijvoorbeeld GSMTrack, zeer goed op de hoogte stelt van het risico dat je loopt.

• Johan vd Zanden

Ik heb waarschijnlijk niet helemaal begrepen waar dit over gaat ? Die prijsexplosie.nl die verkoopt niet eens mobiele telefoons ? Dus vanwaar dit vergelijk ?

Waarschijnlijk een vervelend voorval gehad en nu niet tegen z'n verlies kunnende klant. Want zoals je op heel dit forum en op vele andere op internet kunt lezen, behoort gsmtrack.nl absoluut tot de top 10 van meest service gerichte online telecom winkels van Nederland.

En persoonlijk kan ik er niet eentje opnoemen die die kosten wel zou vergoeden, en ergens lijkt me dat niet meer dan logisch. Je neemt het voordeel van online kopen en soms horen daar ook bepaalde nadelen bij.

Maar ben nu eerlijk, waar hebben we het over, 4 of 5 euro ? Daar koop ik vanavond niet eens 2 glazen bier voor, en daar doet ook niemand moeilijk over . . . .

• Marchel

Ik kan best begrijpen dat als je een nieuwe gsm koopt , deze niet naar behoren functioneert , en deze dan terug moet sturen , je de verzendkosten verhaald zou willen zien. Echter als je je in de webshop verplaatst , is het ook wel weer begrijpelijk waarom men dit niet kan doen. Hoe vaak gebeurt het niet dat een toestel ter reparatie wordt aangeboden terwijl er of niets aan de hand is (verkeerd proggie geinstalleerd door de gebruiker , het niet goed lezen van de handleiding , etc.) , of dat de schade door de gebruiker zelf is veroorzaakt (val- , stoot- of waterschade b.v.). Als de webshop daar overal de verzendkosten moet gaan betalen , wordt het een stuk lastiger om een webshop draaiende te houden.

Over gsmtrack kan ik kort zijn , ik heb meerdere keren zeer goede ervaringen met deze shop. In sommige gevallen zijn ze niet altijd de goedkoopste , maar de uitstekende service betekent voor mij meer dan een paar Euro goedkoper uit zijn.

Marchel.

• GSM Gebruiker

>Ik heb waarschijnlijk niet helemaal begrepen waar dit over gaat ?

Die indruk heb ik ook.

>Die prijsexplosie.nl die verkoopt niet eens mobiele telefoons ?

Ah, je hebt de website gecheckt! Dat klopt!

>Dus vanwaar dit vergelijk ?

De voorwaarden worden vergeleken.

>Waarschijnlijk een vervelend voorval gehad

Inderdaad!

> en nu niet tegen z'n verlies kunnende klant.

Hebben ze dan een spelletje gespeeld?

>Want

Want?? Waar zit het logisch verband met het voorgaande?

> zoals je op heel dit forum en op vele andere op internet kunt lezen, behoort >gsmtrack.nl absoluut tot de top 10 van meest service gerichte online telecom >winkels van Nederland.

Da's mooi van ze. Via hun site wordt handel gedreven. De klant kiest iets, betaalt er geld voor aan het bedrijf, en bij klachten wordt de klant vaak doorverwezen naar hun leverancier! Daar heeft de klant toch geen zaken mee gedaan? Maar die werkwijze proberen sommige bedrijven nog steeds. Ook na invoering van de Consumentenwet van 2003.

>En persoonlijk kan ik er niet eentje opnoemen die die kosten wel zou vergoeden,

Je kent nu prijsexplosie, toch?

>en ergens lijkt me dat niet meer dan logisch. Je neemt het voordeel van online >kopen en soms horen daar ook bepaalde nadelen bij.

Dat lijkt me dus niet logisch. Als je als ondernemer een fout maakt, of een gebrekkig toestel stuurt, of een product stuurt die niet voldoet aan de eigenschappen die je mag verwachten bij normaal gebruik, dan lijkt het me logisch dat de ondernemer de fout herstelt. “Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen.” Nu biedt gsmtrack GEEN mogelijkheid om defecte goederen zelf af te leveren; alles moet naar een postbus-adres gestuurd worden. En nu komt het: voor het herstellen van een fout van de ondernemer (het sturen van een gebrekkig toestel (“Tja, we controleren niet alles. Dat is het risico van onze klant.”), wordt de klant op kosten gejaagd.

>Maar ben nu eerlijk, waar hebben we het over, 4 of 5 euro ?

We hebben het inderdaad over 4 EN 5 Euro.

> Daar koop ik vanavond niet eens 2 glazen bier voor, en daar doet ook niemand moeilijk over . . . .

Hm. De mensen van gsmtrack doen er wel moeilijk over.

Ik zou het sterk en billijk van ze vinden als ze (en vele andere ondernemers!) zouden zeggen: “De klant betaalt altijd de retourzendkosten. Mocht blijken dat wij een fout hebben gemaakt, bijvoorbeeld een gebrekkig toestel hebben gestuurd, dan vergoeden we de verzendkosten aan de klant tot een maximum van 7.95 Euro. Indien blijkt dat de klant iets verwijtbaars heeft gedaan, dan proberen we dat zo goed mogelijk op te lossen zonder dat er extra (verzend)kosten voor ons zijn.”

• GSM Gebruiker

>Ik kan best begrijpen dat als je een nieuwe gsm koopt , deze niet naar behoren

>functioneert , en deze dan terug moet sturen , je de verzendkosten verhaald zou

>willen zien.

Ja natuurlijk! Je koopt een gsm inclusief verzendkosten, en betaalt daar geld voor. Daarmee heb je jouw gedeelte van de overeenkomst gedaan. Je mag verwachten dat het toestel het goed doet gedurende een normale termijn. Als dat niet het geval is, heeft de ondernemenr zich niet aan zijn deel van de overeenkomst gehouden.

En als je nu de keuze had om het zelf terug te brengen of het op te sturen, dan kun je de voor jou voordeligste keuze bepalen. Misschien woon je wel om de hoek! Als je het echter MOET opsturen, dan wordt je op kosten gejaagd. In dat laatste geval zou het bedrijf die kosten op zich moeten nemen. Zij stellen immers de eis van opsturen.

>Echter als je je in de webshop verplaatst , is het ook wel weer begrijpelijk waarom

> men dit niet kan doen. Hoe vaak gebeurt het niet dat een toestel ter reparatie

>wordt aangeboden terwijl er of niets aan de hand is (verkeerd proggie geinstalleerd

> door de gebruiker , het niet goed lezen van de handleiding , etc.) , of dat de

>schade door de gebruiker zelf is veroorzaakt (val- , stoot- of waterschade b.v.).

> Als de webshop daar overal de verzendkosten moet gaan betalen , wordt het een

> stuk lastiger om een webshop draaiende te houden.

Als ondernemer heb je vertrouwen in je klanten. Dat heeft de ondernemer al getoond bij het aannemen van het betaalde geld. Indien de ondernemer de klant in eerste instantie gewoon laat betalen voor retourzendingen, en alleen bij garantiegevallen of fouten de kosten op zich neemt, dan kom je de klant inderdaad tegemoet.

>Over gsmtrack kan ik kort zijn , ik heb meerdere keren zeer goede ervaringen met

> deze shop.

Ik ook. Het is de tweede keer goed gegaan.

>In sommige gevallen zijn ze niet altijd de goedkoopste ,

Nee, maar wel goedkoop!

> maar de uitstekende service betekent voor mij meer dan een paar Euro

>goedkoper uit zijn.

Daar ben ik het mee eens. Als ze nu ook nog hun eigen fouten bekostigen, is het helemaal mooi! Als ondernemer sta je achter de kwaliteit van je produkten. Direkt -als je zelf de kontroles uitvoert- of indirect -als je erop vertrouwt dat de toegeleverde produkten foutloos zijn. Dat risico kan echter niet bij de klant liggen, en die kun je als ondernemer ook niet afwentelen door klanten bij klachten door te verwijzen naar toeleveranciers. Er is toch een verkoop tot stand gekomen tussen klant en ondernemer? Die laatste heeft toch het geld ontvangen?

• Marchel

Dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. En als je daar als webshop ook nog eens reclame mee maakt , denk ik dat je misschien toch de ene klant over de streep kan trekken , die twijfelt om via een webshop te kopen.

Marchel.

• GSM Gebruiker

@reageerders:

In de nieuwe wet van 2003, dus niet van 2006 of zo, staat dat de ondernemer een vestigingsadres op de website moet vermelden. Daar kunnen klanten met klachten terecht, waar ze te woord gestaan kunnen worden.

Als GSMTrack (en andere ondernemenigen) nu ook in dezelfde ruimte gelegenheid bied om de retourzendingen zelf af te geven, desnoods met een automaat die een bewijs van ontvangst afgeeft, dan is ook op die manier tegemoetgekomen aan de behoeftes van de klant.

• GSM gebruiker

Ik had per ongeluk de discussie voortgezet op discussie.gsm (gsm.startpagina.nl/prikbord).

Iedereen wordt van harte uitgenodigd om daar inhoudelijk te reageren.

• chiva

Veel mensen vergelijken de gsmwinkel op internet met de gewone telecomwinkels. Maar als ik een in een gewone winkel iets ga kopen dan ZIE ik zelf meteen dat ie het doet..

Als ik iets opgestuurd krijg dat niet blijkt te werken is het ten allen tijde een fout van de winkel en dienen zij op te draaien voor de kosten. lijkt mij vrij logisch: moeten ze maar fatsoenlijk spul leveren!

• Renaldo

Hebben we het over de zelfde gsmtrack met hun service

Wat een waardeloos bedrijf

met hun gespoten

telefooncovers.

Ooit een, en dat was de bedoeling orginele simlockvrije nokia 6230i gekocht.

Hij was alles behalve orgineel simlockvrij, gewoon een simlockvrij T-mobile toestelletje gekregen, met alles t-mobile software erin

en als dat dan op de web-site vermeld staat, maar nee hoor.

Op de cover stond het logo van T-mobile maar deze was keurig overgespoten (voelde glader aan dan de rest van de cover en het was onder de lamp te zien).

Maar in alle toonaarde ontkennen die gasten.

Tevens kreeg ik hem opgestuurd met verbroken zegel.

Nee na veel lullen bellen en mailen toch geld terug gekregen, hij was het meer dan zat zulke klanten, Ja dat krijg je als je niet eerlijk dingen vermeld