Oud bericht maar wel toepasselijk:
Mobiele aanbieders luisteren slecht
Mobiele belklanten willen vooral een goed bereik tegen lage kosten hebben. Ze zijn veel minder geïnteresseerd in de toeters en bellen waarmee de mobiele aanbieders hen in de marketing om de oren slaan.
Dat zeggen it-dienstverlener Capgemini in Engeland en Insead, het vermaarde opleidingsinstituut voor management in Parijs.
De uitslag is des te opvallender daar Capgemini juist een aardige boterham verdient aan het helpen van telecombedrijven met de ontwikkeling van nieuwe platforms voor datacommunciatie. Haar klanten, zegt Cap nu, kunnen zich om die nieuwe snufjes beter wat minder bekommeren.
Cap en studenten van Insead stelden vragen over het mobiele vraag en aanbod aan 27 operators en 1.216 consumenten in Europa. Het Nederlandse deel daarin zoekt Cap nog even voor ons op.
Aanbieders van mobiele diensten steken vele miljoen in het vergroten van marktaandeel, maar vergeten daarbij gladweg even te vragen wat de klandizie wenst. Ze weten wel dat prijs belangrijk is maar proberen met gebrekkige transparantie van tarieven dat element toch te verdoezelen, adlus de onderzoekers. Gevolg: 57 procent van de bellers is ontevreden met de kosten voor bellen.
Overigens is in dit percentage niet verwerkt in hoeverre klanten eigenlijk met hun verslavende klets en sms-gedrag zelf debet zijn aan hoge rekeningen.
Ook voor andere resultaten geldt dat ze dubbel uitgelegd kan worden:
"44 procent van de consumenten is bereid afstand te doen van de meer
geavanceerde diensten." Als je dit omdraait staat er dat 56 procent, een meerderheid, die snufjes juist wel leuk vindt. Ook is niet duidelijk wat er onder valt, bijvoorbeeld wel of niet fotografie. Camerafoons zijn zeer populair.
"79 procent zou meer gebruik maken van mobiele diensten als de operators
headsets of carkits zouden subsidiëren." Dit betekent echter dat het bellen juist duurder zou worden, want het moet voor de aanbieders uit de lengte of de breedte komen.
De volgende elementen zijn wel helder wat prijsinvloeden betreft:
"79 procent is bereid het gebruik van de mobiele telefoon op te voeren ten
koste van de vaste verbinding. 49 procent is bereid de vaste verbindingen
helemaal op te geven."
"74 procent zou meer gebruik maken van mobiele diensten als het bereik in
gebouwen, metro en treinen beter zou zijn."
“Meer dan zeventig procent van de 35-plussers geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan simpeler telefoontjes.”
Marc Aafjes, namens Capgemini in Utrecht bij het onderzoek betrokken zegt dat prijs, gebruiksgemak en eenvoud voorop moeten staan in de marketing. “Geavanceerde diensten zullen nog steeds worden aangeboden, maar het kost tijd voordat ze gemeengoed zijn. Bovendien moeten ze vergezeld gaan van aantrekkelijke proposities en scherpe prijzen, iets waar de operators nog flink aan moeten werken.”
Aafjes vindt dat de uitkomsten duidelijk maken dat aanbieders zich moeten herbezinnen op hun innovatieve inspanningen: “Het gaat op de eerste plaats om communicatie altijd en overal. Geavanceerde diensten zullen ongetwijfeld belangrijk worden, maar ze mogen niet ten koste gaan van de primaire wensen van de consument.”
Met vriendelijke groeten,
GSM Forum -> www.jbgsm.nl/forum