Ik heb interesse in de SPV van Orange. Niet in Orange, wel in het toestel. Het lijkt mij op veel fronten een makkelijk toestel met uitgebreide mogelijkheden. Omdat ik er niet in een doffe klap ruim ? 500,00 aan wil spenderen heb ik op de website van Orange bekeken dat het toestel met een éénjarig ? 20,00-abonnement ? 299,00 kost. De kosten blijven op een paar tientjes na vrijwel gelijk, alleen het is niet zo?n verschrikkelijke graai van je bankrekening.
Dus ik naar de Orange-shop op de Lijnbaan in Rotterdam getogen. Een medewerker komt naar mij toe en ik vertel hem dat ik interesse heb in de SPV en dat ik ?m gezien heb op het internet. Het enige wat mij dwars zit is (uiteraard) de sim-lock. Die moet er wel vanaf. Ik kan dit doen met een programmaatje wat overal op het internet te krijgen is, alleen loop ik dan mijn garantie mis. Dus ik wil dat Orange dat doet. In eerste instantie zit er volgens die jongen geen SIM- of Software-lock op het toestel, want ?het is gewoon Windows?. Jaja? Navraag bij een collega leert ook hem dat de SPV wel degelijk een SIM-lock heeft. OK, maar die moet eraf. Zelfs tegen een eventuele bijbetaling is dat niet mogelijk! Pas na een jaar kan de SIM-lock (dan wel kostenloos) worden verwijderd, maar niet bij wijze van spreken morgenmiddag. De prijs in de winkel lag overigens ineens op ? 414,00 met éénjarig ? 20,00-abonnement. ?Een actie van de klantenservice?.
De Klantenservice maar eens gebeld. Zonder overdrijven: een wachttijd van 8:30 minuten. Ook die jongeman aan de andere kant wist mij te vertellen dat de SIM-lock niet op een legale manier te verwijderen is, behalve na een jaar. En dat geen enkele provider dat binnen het jaar doet? Gelukkig weet ik beter…
Kortom: jammere ervaring met het Orange-winkeltje, productkennis van het personeel is laag, wachttijd bij de klantenservice op een regenachtige maandagmiddag: lang. De dames die de jongen die mij hielp te hulp schoten hadden ook collectief ruzie met hun vriend gehad in het weekend…
Kortom: voor mij geen SPV. ?t Is een mooi ding, maar dan met het juiste netwerk
Groet,
Kasper